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Das aktuelle Unit Spotlight widmet sich dem GDI Shatterer und dem speziellen ZOCOM Zone Shatterer. Wie bereits bekannt ist heißen diese in der deutschen Version Zonenrüttler (was wohl einen Übersetzungsfehler darstellt, denn der normale GDI Shatterer müsste rein logisch gesehen nur Schüttler heißen).
Unter jedem Abschnitt findet sich in fett eine zusammengefasste Übersetzung der wichtigsten Informationen - die ausführliche Originalversion findet man in den eingeklappten Spoilboxes direkt darüber.
The GDI Shatterer & ZOCOM Zone Shatterer!
With the implosion of Nod following the Second Tiberium War, Tiberium reduction efforts became the central focus of the Global Defense Initiative worldwide. Previous abatement efforts were more intently focused on slowing the spread of Tiberium into key high-population areas through the use of sonic fencing and the Sonic Emitter. Regaining ground in infested areas, however, would require a fully mobile solution capable of rendering the land habitable by human populations once again. The GDI Shatterer, developed by mounting sonic resonance technology on an all-terrain HoverTech platform, allowed GDI reclamation efforts to begin penetrating the vast fields of Tiberium covering the planet.
A second version of the Shatterer, designated the Zone Shatterer, was designed for Red Zone deployment with ZOCOM Tiberium-reduction squadrons. By drawing upon reserve power, the Zone Shatterer is capable of delivering an additional wave of resonance destruction, allowing ZOCOM squadrons to more effectively clear out the larger Tiberium crystal structures present in most Red Zones.
Following the unexpected assault of Washington D.C. by Nod forces, the Shatterer was repurposed for military use. Waves of sonic destruction proved exceptionally effective against the masses of uprising Nod militants and waves of Tiberium-infused alien invaders. Though lightly armored and no faster than a Predator Tank, the Shatterer proved an invaluable ally both on and off the battlefield.
A second version of the Shatterer, designated the Zone Shatterer, was designed for Red Zone deployment with ZOCOM Tiberium-reduction squadrons. By drawing upon reserve power, the Zone Shatterer is capable of delivering an additional wave of resonance destruction, allowing ZOCOM squadrons to more effectively clear out the larger Tiberium crystal structures present in most Red Zones.
Following the unexpected assault of Washington D.C. by Nod forces, the Shatterer was repurposed for military use. Waves of sonic destruction proved exceptionally effective against the masses of uprising Nod militants and waves of Tiberium-infused alien invaders. Though lightly armored and no faster than a Predator Tank, the Shatterer proved an invaluable ally both on and off the battlefield.
Ursprünglich war das Ziel der GDI die VERBREITUNG des Tiberiums mit ihrer Sonic-Technologie zu verhindern - dafür setzten sie Sonic-Zäune und Sonic-Abwehrtürme ein. Um jedoch auch von Tiberium überwucherte Gebiete zurückzugewinnen war die Entwicklung einer mobilen Sonic-Einheit nötig - dem Zonenrüttler (eigentlich wohl Rüttler, dazu ja bereits oben).
Die ZOCOM entwickelten hierbei eine noch verbesserte Version, den Zonerüttler. Dieser kann seiner Reserveenergie nutzen, so dass eine zusätzliche Schallwelle ausgesendet werden kann. Der Zonenrüttler der ZOCOM ist mithin noch effektiver und vor allem für den Einsatz in den roten Zonen gedacht.
Nach dem unerwarteten Angriff von Nod auf Washington D.C. wurde der Zonenrüttler auch für militärische Zwecke eingesetzt. Trotz seine schwachen Panzerung hat er sich als sehr effektiv erwiesen - vor allem auch gegen die mit Tiberiuminfusionen versehenen Scrin.

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Kosten: $1400
Bauzeit: 14 Sekunden
verfügbar ab Waffenfabrik
benötigt Gefechtsstand

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Special Abilities:
Call for Transport: Tiberium spread in many Red Zone areas has rendered the land inhospitable and, in many cases, impassible. To better facilitate deployment to key Red Zone locations, the Shatterer can call in aerial support for rapid relocation.
Wie eine Vielzahl der GDI Einheiten kann auch der Zonenrüttler einen Lufttransport anfordern und ist somit auf dem Schlachtfeld jederzeit mobil.
Overload Beam: The ZOCOM Zone Shatterer can fire a second, powerful sonic wave at any time by drawing upon reserve power. This ability drains all available batteries, leaving the Shatterer disabled for a few seconds as internal systems recharge.
Der Zonenrüttler der ZOCOM kann eine zweite Schallwelle aussenden indem er seine Reserveenergie anzapft. Dadurch wird der Zonenrüttler nach dem Abfeuern allerdings für einige Sekunden handlungsunfähig, da die Energiereserven zunächst wieder aufgeladen werden müssen.

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Combat Chain Role:
The Shatterer is available to core GDI at tier 2, with ZOCOM receiving the Zone Shatterer variant. The Steel Talons do not receive the Shatterer. Utilizing the same line-based area-effect damage as the Sonic Emitter, the Shatterer is especially effective against masses of low-durability enemy forces. As fast as a Predator Tank, the Shatterer can maneuver into firing position quickly, creating maximum devastation with a powerful sonic blast that literally cuts a line through the enemy forces. The Shatterer was not directly designed for combat, however, and thus suffers from slow acquisition time and rate of fire, as well as having limited armor. Protection with high durability units, and proper unit micromanagement, are the keys to unlocking the true destructive potential of the Shatterer.
Der Zonenrüttler ist ab "Tier2", also ab dem Gefechtsstand, verfügbar. Die Steel Talons verfügen über KEINEN Zonenrüttler, die GDI über die Standardversion, die ZOCOM über die verbesserte Version. Der Zonenrüttler hat die Geschwindigkeit eines Predator-Panzers, allerdings aufgrund seine ursprünglich zivilen Nutzungsabsicht weder eine starke Panzerung, noch eine besonders hohe Feuerrate. Der Zonenrüttler bedarf daher besonderem Schutz durch weitere Einheiten. Besonders eignet sich der Zonenrüttler gegen größere Massen von Einheiten (am besten mit niedriger Panzerung), da er hier buchstäblich eine Schneise in die Gegnermassen schneiden kann.

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Advanced Gameplay Notes:
Shatterers are exceptionally useful against medium- to low-speed vehicles and infantry, but must be mixed with higher-durability units to truly become effective due to limited durability and range.
The Zone Shatterer Overload Beam provides an effective 200% increase in firing rate on a very short timescale. A skilled player will utilize the burst potential of the unit to quickly decimate masses of enemy forces while providing cover for each disabled Shatterer by rotating Overload timers.
The Shatterer can crush infantry, as per a tier 1 tank unit.
Unlike the Sonic Emitter, the Shatterer has no minimum range.
The Shatterer cannot fire while moving. Disabling the enemy forces with EMP or drawing them into a force-fired sonic wave are instrumental in inflicting maximum damage.
The acquisition, rotation, and refire rates of the Shatterer make it less effective against fast-moving targets such as the Pitbull or Attack Bike if micromanaged correctly. A skilled player can combat these units by force-firing a wall of sonic death ahead of the path of the unit.
Shatterers are not very effective against high-durability units like the Mammoth Tank and Avatar, and have no answer to aircraft fire.
The Zone Shatterer Overload Beam provides an effective 200% increase in firing rate on a very short timescale. A skilled player will utilize the burst potential of the unit to quickly decimate masses of enemy forces while providing cover for each disabled Shatterer by rotating Overload timers.
The Shatterer can crush infantry, as per a tier 1 tank unit.
Unlike the Sonic Emitter, the Shatterer has no minimum range.
The Shatterer cannot fire while moving. Disabling the enemy forces with EMP or drawing them into a force-fired sonic wave are instrumental in inflicting maximum damage.
The acquisition, rotation, and refire rates of the Shatterer make it less effective against fast-moving targets such as the Pitbull or Attack Bike if micromanaged correctly. A skilled player can combat these units by force-firing a wall of sonic death ahead of the path of the unit.
Shatterers are not very effective against high-durability units like the Mammoth Tank and Avatar, and have no answer to aircraft fire.
vor allem effektiv gegen langsamere Einheiten und Infanterie, sollte aber unbedingt mit anderen Einheiten gemischt werden um seine Schwächen bei Reichweite und Panzerung auszugleichen
durch den abwechselnden Einsatz des Overload Beam (zweiter Schuss des ZOCOM Zonenrüttlers) kann ein guter Spieler die gegenerischen Einheiten sehr gut unter Druck setzen, da seine Zonenrüttler so nie komplett ungeschützt sind
Infanterie kann überfahren werden
im Gegensatz zum Sonic Emitter gibt es keinen Mindestabstand, den der Zonenrüttler zur gegnerischen Einheit benötigt
der Zonenrüttler kann nicht feuern, während er sich bewegt; Einsatz von EMP ist daher sinnvoll um dem Zonenrüttler ein stehendes Ziel zu bieten
da der Zonenrüttler weder während Bewegung feuern kann, noch eine besonders hohe Feuerrate hat, ist es schwer, schnelle Einheiten zu treffen. Es kann daher effektiv sein einen Schuss in die mögliche Fahrbahn der schnellen Einheit zu lenken anstatt die Einheit direkt anzuvisieren (da sie dann beim Eintreffen der Schallwelle schon wieder an einem anderen Ort ist
Zonenrüttler sind nicht sehr effektiv gegen stark gepanzerte Einheiten (insb. Tier 3) und haben zudem keine Antwort auf Luftbeschuss